zaterdag, december 06, 2008

Necronomicon - Geträumte Sünden (Jess Franco, 1968) *****


Sommige mensen schijnen dit een afgrijselijk lange zit te vinden, maar ik begrijp dat niet zo goed, ik vind het Franco’s beste. Of de film een verhaal heeft, zou ik niet durven zeggen – ik heb hem nu tweemaal gezien en ik kan er nog steeds geen chocola van maken. Maar als er een film is die voldoet aan Altman’s ideaal dat een film, net zoals muziek, puur sfeer is dan is het deze wel – nu kan het aan de LSD hebben gelegen maar ik zat 80 minuten lang aan de buis gekluisterd. Het is een bijna perfecte samensmelting van architectuur, decor, kunst, filosofie, menselijke lichamen, kleur en muziek. Was het niet Fritz Lang of all people die verklaarde dat deze film de meest erotische film was die hij ooit gezien had?

Labels: