Morocco (Josef von Sternberg, 1930) ****
Een jaar of twee geleden was ‘Morocco’ de eerste film die ik zag van Josef von Sternberg en toen koen ik er werkelijk helemaal niets mee. Nu, vele films en wat literatuur later zag ik gelukkig een geheel andere film.
Daar ergens tussenin zit dan von Sternberg die niets met het realistische ideaal van Bazin te maken heeft (von Sternberg had een grondige hekel aan realisme, hij was beledigd toen iemand hem zei dat hij een straat in ‘Morocco’ herkende, een film die uiteraard volledig in de studio geschoten is), maar ook niets met het symbolische van Eisenstein. De filmwereld van von Sternberg is een soort droomwereld, waarin alles enkel verwijst naar zichzelf en niets naar buiten die wereld. Natuurlijk kennen de films van von Sternberg realistische elementen (het is geen fantasy, er wordt gewerkt met gewone mensen en ‘echte’ locaties), maar het is een verder volledig gesloten kosmos met zijn eigen regels en logica, net zoals een droomwereld dat is. Josef von Sternberg is eerder verwant aan David Lynch dan aan Vittorio de Sica.
Cruciaal voor de werking van zijn films is dat alle films van von Sternberg zich in een exotische locatie afspelen, waarin de exotischheid van die wereld de absolute voorwaarde is voor de hermetisch gesloten wereld van von Sternberg. ‘Morocco’ speelt zich dus af in Marokko, maar niet een Marokko wat iemand kan kennen; het is een volledig artificiële wereld waarin het idee ‘Marokko’ belangrijker is dan het land zelf. Het is een manier om weg te komen van het door von Sternberg zo gehate ‘realisme’ en een artificiële droomwereld te creëren.
Toen ik de film voor het eerst zag noemde ik het acteerwerk ‘houterig’. Dat is het ook, maar pas nu begrijp ik dat dit volledig past binnen de strategie van von Sternberg om zijn artificiële wereld te bewerkstelligen. Personages in zijn films gedragen zich niet zoals ‘normale’ personages of personen dat doen, ze doen geen dingen waarin we ons kunnen inleven of mee kunnen identificeren. Slechts zelden ook tonen karakters emotie en als ze al emotie tonen dan is dat meestal een emotie die in strijd is met de emotie die je zou verwachten. Het is een beetje vergelijkbaar met wat Jim Jarmusch vaak doet. Personages doen ook maar alles, zonder dat er een verklaring gegeven wordt. Het beroemde einde van ‘Morocco’, [spoiler]waarin Dietrich de woestijn in loopt achter Gary Cooper aan[/spoiler] is totaal niet psychologisch gemotiveerd. Maar dat is nu juist de essentie van von Sternberg en de reden dat hij een iconisch filmmaker is: de personages in zijn films zien er wel uit als normale mensen, maar gedragen zich verder niet op een manier die realistisch genoemd kan worden; ze staan volledig op zichzelf en verwijzen naar niets wat buiten de filmwereld ligt, ze bestaan enkel in die ene specifieke film. Von Sternberg maakt het de kijker op deze manier dan ook vrijwel onmogelijk om zichzelf in te leven – de beroemde Sternbergiaanse afstandelijkheid.
Op de openingsgeneriek na gebruikt von Sternberg in ‘Morocco’ ook geen muziek in de film en, in combinatie met de vele stiltes die er vallen heeft dit ook een vervreemdend effect, waardoor het idee van een droomwereld versterkt wordt. Dialoog is er ook zelden om het verhaal verder te helpen, het is er meer als een soort audio-element om ruimte op te vullen; in ‘Shanghai Express’ bijvoorbeeld droeg von Sternberg zijn acteurs op om hun tekst zo monotoon mogelijk voor te dragen, om hiermee het monotone geluid van de trein na te bootsen. Significant in dit opzicht is ook dat het personage van Cooper tot twee keer toe niet uitspreekt wat hij van plan is, maar opschrijft (eerst op een spiegel, daarna kerft hij iets in een tafel), waarmee dialoog dus letterlijk visueel wordt. Uiteraard wordt in deze twee cruciale momenten ook nooit verklaard waarom Cooper doet wat hij doet.
Volgens Gaylyn Studlar zijn de films van von Sternberg exemplarisch voor de masochistische esthetiek, zoals Gilles Deleuze dit uit de werken van Leopold von Sacher-Masoch gehaald heeft. In de meest letterlijke zin valt dit te betrekken op de personages:
Maar niet alleen verhaaltechnisch is ‘Morocco’ exemplarisch voor de masochistische esthetiek, de gehele stijl van von Sternberg is hier op gericht. Want net zoals de masochistische esthetiek staat de gehele visuele stijl van von Sternberg in het teken van hypersensualiteit en fetisjisme. Hij noemde zijn films zelf ‘oefeningen in stijl’ en daarmee heeft hij geen woord te veel gezegd. Ik was de eerste keer nogal teleurgesteld in de belichting van ‘Morocco’, maar dat kwam omdat ik niet goed wist wat te verwachten. Als hij de straten van Marokko belicht worden deze straten versplintert in een duizelingwekkend patroon van schaduwen en kleine fonkelende lichtjes. Hij gebruikt constant een soort soft-focus cinematografie waarmee iedere oppervlakte een soort dromerige tastbaarheid krijgt. Von Sternberg hield natuurlijk vreselijk van close-ups, vooral van Dietrich en hij wist zijn close-ups een soort erotisch karakter mee te geven, vooral ook dankzij een extreme bovenbelichting. Juist doordat hij zo onnodig veel fetisjistische close-ups gebruikt (die vaak geen narratieve functie hebben) en vaak mensen volledig laat stilstaan krijgen zijn films een heel statisch karakter, wat weer direct verbonden kan worden aan de passieve, statische natuur van het masochisme (in tegenstelling tot de razende energie van het sadisme). De paradox van von Sternberg is nu juist dat zijn personages zich altijd heel abstract en afstandelijk gedragen maar zijn visuele behandeling juist ontzettend warm en erotiserend is. James Naremore noemde von Sternberg een kostuumfetisjist en ook in ‘Morocco’ zijn kostuums meer dan louter kleding, het draagt bij aan het bijna tastbare universum. Von Sternberg is vaak bekritiseerd als style over substance, iemand die letterlijk de buitenkant belangrijker acht dan de binnenkant. Maar dit kan geen kritiek zijn op von Sternberg, het is namelijk juist de essentie van zijn werk. Want net zoals zijn masochistische personages constant een masker dragen en hun ware identiteit verborgen houden (alleen de buitenkant tonen), sluit zijn stijl daar naadloos op aan. De wereld van von Sternberg is een wereld van decoratieve hypersensualiteit, waarin de buitenkant verheven wordt tot het hoogste ideaal.
Labels: Josef von Sternberg
1 Comments:
zeer verhelderende uitleg; bedankt. paul
Een reactie posten
<< Home