Calendar ***1/2
Vrijwel iedere film van de Canadese auteur Atom Egoyan is interessant en deze film vormt daar geen uitzondering op. Naar verluid waren critici destijds zodanig onder de indruk van het realisme van de film dat ze van mening waren dat het een verslag was van de daadwerkelijke scheiding van hoofdrolspeler/schrijver/regisseur Egoyan en zijn echte vrouw en muse Arsinée Khanjian. Dit is natuurlijk niet het geval, maar het is veelzeggend voor de kracht van de film. Net zoals in vele van zijn films is het idee van video-opnames, filmen, gefilmd worden, voyeurisme, kijken en bekeken worden, de buitenkant versus de binnenkant ook in deze sterk aanwezig. Deze film is opvallend ‘open’ voor Egoyan, de onderhuidse spanning wordt hier redelijk expliciet geëxternaliseerd, wat een nadeel zou kunnen zijn maar hier niet is. Want zijn obsessie met problematische sexualiteit bereikt hier een van zijn meest compacte verschijningsvormen, wat ook wel zo prettig is. Niet zijn beste, wel een van zijn betere.
Labels: Atom Egoyan
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home