zondag, januari 14, 2007

All About Eve ****1/2

Regie: Joseph L. Mankiewicz (1950)


Natuurlijk is ‘All About Eve’ de meest bekende film van Joseph L. Mankiewicz en de meeste mensen zien deze film dan ook als eerste. Ik ben nu eenmaal een eigenwijze pipo, dus ik zie hem nu pas, nadat ik sinds begin vorig jaar een behoorlijke waardering voor Mankiewicz ben begonnen te ontwikkelen, vooral dankzij zijn magistrale ‘A Letter from Three Wives’. Uiteraard hier de mij inmiddels welbekende Mankiewicz ingrediënten: scherpe karakterobservaties en mooie situaties, humor, fenomenale acteurs en flashbacks. Het is zeker voor Mankiewicz zeer interessant dat hij een film maakt over het theater, aangezien hij door zeer veel critici beschuldigd is van verfilmd theater, een cinema van pratende hoofden dus. Nu is het zonder meer zo dat zijn films leunen op scherpe dialogen en de performances van de acteurs en zijn mise-en-scène doorgaans redelijk onzichtbaar is. Hij lijkt wat dat betreft namelijk een typische Hollywood Studioregisseur uit deze tijd: een heldere en mooie maar verder niet opzienbarende beeldtaal. Toch was ik geïntrigeerd geraakt door de theorie van Mankiewicz deskundige Brian Dauth, die claimt dat Mankiewicz met zijn mise-en-scène van hoofdzakelijk binnenlocaties de innerlijke problemen van de karakters die zo centraal in zijn werken staan reflecteert. En ik vind daar wel wat inzitten. Verder vervolgt Dauth met het idee dat Mankiewicz filmische ruimte gebruikt als arena’s waarbinnen machtsverhoudingen uitgevocht worden en ook dit lijkt zichtbaar te zijn in ‘All About Eve’: vaak zie je dat hij bepaalde karakters in een compositie bijeenbrengt, hij die karakters een poos laat strijden in die ruimte om vervolgens die ruimte op te breken met bijvoorbeeld een close-up of een shot van een van beide personen en daarmee de spanning even laat vieren. Ik ben nog niet helemaal overtuigd door de theorie, maar het zou een intrigerende nieuwe dimensie kunnen leveren aan het werk van Joseph L. Mankiewicz. En o ja, ik vergeet bijna te zeggen dat ‘All About Eve’ een heerlijk werk is en terecht zo vaak bejubeld.

Labels: