vrijdag, januari 12, 2007

Zubekô banchô: zange no neuchi mo nai ***1/2

Regie: Kazuhiko Yamaguchi (1971)

Deze film, ook bekend onder de wat meer handelbare Engelse titel ‘Delinquent Girl Boss: Worthless to Confess’, was mijn eerste film uit die Pinky Violence Collection van Panik House en mijn kennismaking met het genre. In deze exploitationfilms gemaakt door de Japanse Toei studio’s, staan potige grietjes als een soort van Japanse Pam Grier meer dan hun vrouwtje. Ik moet zeggen dat de film nogal anders was dan ik verwachtte, want er was beduidend minder geweld dan ik dacht (de film is redelijk tam te noemen) en de vrouwtjes waren, althans in deze film, een stuk passiever dan ik van tevoren gedacht zou hebben. Dat is allemaal niet erg echter, want in plaats hiervan werd ik getrakteerd op een fikse portie schaamteloos melodrama, terwijl de film ook lekker fris gefilmd en bijzonder kleurrijk is. Het moment in die nachtclub waarop een mierzoet popliedje gezongen wordt in een uiterst kleurrijke omgeving leek rechtstreeks weggewandeld uit een Almodóvar film, de pop-art decors zijn vaak in de trant van Seijun Suzuki’s ‘Tokyo Drifter’ en het einde is duidelijk van invloed geweest op Tarantino’s ‘Kill Bill’. Niet de film die ik verwacht had dus, maar wel uiterst amusant latenight entertainment.

Labels: