vrijdag, februari 09, 2007

The Warriors ***

Regie: Walter Hill (1979)

Walter Hill wordt door veel cinefielen gezien als een van de meest interessante en distinctieve genreregisseurs van de laatste 30 jaar maar ik was onbekend met zijn werk. Een vriend van me had deze film ooit eens in een bui van dwaasheid gekocht en vond het maar waardeloos; hij keek nog vreemder toen ik serieus vroeg of ik de DVD een keer mocht lenen, maar wat is het leven zonder een verrassing zo nu en dan? ‘The Warriors’ speelt zich af in een soort postapocalyptische setting, maar dan zonder de Apocalyps maar wel met de bekende rivaliserende bendes die zich allemaal in bijzondere kledij hullen. Wat ik er van vernomen heb, staat Hill bekend om zijn gave om actie en reflectie op bijzondere wijze te combineren, iets wat ik in deze film niet bijzonder goed uit de verf vond komen. Op basis van deze film kan ik sowieso de reputatie van Hill nog niet zo begrijpen, maar dit schijnt dan ook niet een van zijn beste werken te zijn, dus dat scheelt. Vervelend vond ik het echter ook allerminst, het is een prima knokfilm die toch duidelijk boven de domme middelmaat uitsteekt, maar ik dien me toch eens meer in Walter Hill te gaan verdiepen.