woensdag, februari 07, 2007

I Confess ***

Regie: Alfred Hitchcock (1953)

Deze relatief onbekende Hitchcock hoort wat mij betreft ook gewoon in die categorie. Het is allesbehalve een slechte film, maar allemaal net een tandje onder zijn echt grote werken. Hoewel ik de film algeheel visueel wat tam vond voor Hitchcock begrippen, vond ik bijvoorbeeld verschillende subjectieve camerastandpunten in het begin van de film erg inventief gedaan en ook het basisgegeven was uiterst intrigerend. Toch schuilt hier een beetje het grootste mankement omdat de psychologische en morele conflicten waar de protagonist mee worstelt beter uitgewerkt hadden kunnen worden, nu blijft het allemaal wat oppervlakkig. Een fan van Montgomery Clift zal ik niet snel worden, ook niet dankzij deze film, maar in een Hitchcock film kan ik blanco acteerprestaties altijd prima door de vingers zien. Leuk en aardig, maar niet hoogstaand.

Labels: