donderdag, februari 01, 2007

Roberta ***1/2

Regie: William A. Seiter (1935)


Dit was de derde van de tien films die Fred Astaire en Ginger Rogers samen maakten en de vijfde die ik zie, waarmee ik nu helaas al op de helft ben. Aan de andere kant kan ik ze gewoon allemaal weer opnieuw gaan kijken, want het woord tijdloos lijkt voor deze films uitgevonden. Na het zien van ‘Roberta’ weet ik weer waarom ik nog steeds zo smoorverliefd ben op het Klassieke Hollywood studiosysteem, een van de weinige dingen waarover ik zou willen zeggen: vroeger was het beter… Natuurlijk was het toen ook een fabriek, een lopende band, nog veel meer dan nu zelfs. Maar ze hadden zo’n mate van perfectie bereikt, zo’n hoog niveau van professionalisme en ze wisten vrijwel altijd een bijzonder grote dosis creativiteit te brengen, ook al waren ze werkzaam in formats en vaste patronen. Of juist daardoor misschien wel. ‘Roberta’ is geen gigantisch meesterwerk, zelfs niet eens een ijzersterke film. Maar wel een van het soort waar je me altijd voor wakker kunt maken.

Labels: ,