donderdag, februari 08, 2007

Drácula ***1/2

Regie: George Melford (1931)

Deze film, ook bekend als de Spaanse Dracula werd als ik het goed begrepen heb tegelijkertijd opgenomen met zijn wat bekendere kompaan, Tod Browning’s ‘Dracula’. Er zijn redelijk wat critici die de Spaanse versie beter vinden dan de Amerikaanse, maar omdat ik die Browning film enkele jaren geleden gezien kan ik niet echt goed vergelijken. Eigenlijk zo goed als niet vergelijken, behalve dan dat die Spaanse knakker die hier Dracula speelt opvallend veel lijkt op Bela Lugosi. Maar goed, afgezien van de vergelijking kan deze film prima op eigen benen staan, het is een prima te genieten en zelfs bovengemiddelde Dracula film. Het meest opvallende vond ik nog het regelmatig en effectief gebruik van close-ups, volgens mij redelijk zeldzaam in deze periode en soms praten de karakter zelfs rechtstreeks in de camera, wat pas na Jean-Luc Godard enigszins acceptabel gevonden zou worden en dan zijn we toch al 30 jaar verder. Ik heb me uitstekend vermaakt met deze sfeervolle film, hoewel een nauwgezette vergelijking met de Browning versie pas echt interessante dingen kan opleveren vermoedelijk.

Labels: ,