donderdag, februari 15, 2007

Red River ***

Regie: Howard Hawks (1948)

Waar mijn antipathie jegens de Western film net de goede kant opging, bracht deze oubollige Western weer de jeugdtrauma’s naar boven waar de hele afkeer überhaupt vandaan kwam. Het verhaal kon me allemaal maar weinig boeien en al snel had ik meer interesse in de knul die naast me zat op de bank zat dan in de film, geen goed teken doorgaans. Hoewel bepaalde scènes mooi gefilmd waren, kon ik er tot overmaat van ramp ook al geen Howard Hawks film in zien, wat de frustratie van deze auteursminded kijker enkel vergrootte. Hoogtepunt vond ik een briljante gecodeerde opmerking omtrent homoseksualiteit (het houden van suiker is net zo erg als het houden van vrouwen), maar in een Hawks/Montgomery Clift film had ik stiekem toch op meer gehoopt, maar misschien heb ik het ook wel gemist dat kan ook. Echt vervelend of slecht vond ik het allemaal niet, maar het zal nu wel een poosje duren voor ik er aan toe ben om ‘Rio Bravo’ te gaan kijken…

Labels: ,