woensdag, april 18, 2007

The Spiral Staircase ***

Regie: Robert Siodmak (1945)


Deze thriller viel me eigenlijk nogal tegen, ik had hier in ieder geval veel meer van verwacht. Aan de chiaroscuro belichting en Expressionistische effecten is duidelijk te zien dat DoP Nicholas Musaraca een bepalende rol gespeeld heeft in het ontwikkelen van de klassieke film noir look (met films als ‘Cat People’ en ‘Out of the Past’), terwijl ook regisseur Robert Siodmak uiteraard zijn sporen in dat ‘genre’ ruimschoots verdiend heeft maar de visuele kant van de zaak was dan ook direct het hoogtepunt voor mij. Ik vond de film verder niet bijzonder spannend, beklemmend of sfeervol en nodeloos traag bovendien. Grootste probleem was echter nog dat de karakters frustrerend onuitgewerkt bleven en de ontwikkeling van het stomme meisje dat dankzij een shock toch weer leert praten wel heel voorspelbaar was. Had veel meer ingezeten volgens mij.

Labels: