woensdag, april 18, 2007

Captain Blood ****

Regie: Michael Curtiz (1935)

Mijn eerste swashbuckler en mijn eerste Errol Flynn film of gaan die twee altijd hand in hand? Hoe dan ook, ik vond deze avonturenfilm eigenlijk best een vermakelijk hapje. Regisseur Michael Curtiz (‘Casablanca’) weet samen met niemand minder dan DoP Ernst Haller de film de nodige visuele flair te geven, waarbij ik vooral het gebruik van schaduwen hier en daar leuk gedaan vond. Over Flynn heb ik nog steeds gemengde gevoelens, ik vind hem nog steeds een ronduit irritant hoofd hebben en kan enkel hopen dat hoe meer ik er naar kijk, hoe meer dat gevoel van walging afneemt. Erg leuk vond ik in ieder geval een jonge Olivia de Havilland te zien die ik enkel kende uit Aldrich’s ‘Hush, Hush, Sweet Charlotte’. Ik geloof niet dat ik ooit een gigantisch liefhebber van het genre ga worden, daarvoor is het mij allemaal iets te braaf en oudbakken, hoewel dit het ook direct zijn charmes geeft natuurlijk, maar bij tijd en wijlen kan ik dit prima gaan zien vermoed ik.

Labels: ,