dinsdag, maart 27, 2007

O slavnosti a hostech ****

Regie: Jan Nemec (1966)


Sinds ik de recente film ‘Landscape of my Heart’ van Jan Nemec zag een jaar of drie geleden op IFFR wilde ik meer werk van deze Tsjechische figuur zien en hoofdzakelijk diens meest bekende film, ‘The Party and the Guests’, zoals deze film vaak in het Engels vertaald wordt. Een chronische gebrek aan DVD releases werkte mij echter steeds tegen, totdat het geweldige Britse Second Run label ons weer te hulp schoot met een DVD release van deze hoogst controversiële film. Deze mijlpaal van de Tsjechische New Wave werd namelijk vrij snel verbannen door de Communistische regering omdat het gezien werd als een rechtstreekse aanval op die regering en dat hadden ze goed gezien, want dat was het ook. Het is echter ook breder te nemen en te lezen als een directe aanval op iedere vorm van autoriteit, conformisme en onderdrukking. Het resulterende product zou je kunnen zien als een variant op Luis Buñuel (vooral ‘The Exterminating Angel’ en ‘The Discreet Charm of the Bourgeoisie’), een vleugje Federico Fellini, en een dosis existentiële zinloosheid en absurdistische humor a la ‘Wachten op Godot’ van Samuel Beckett. Misschien dat mijn verwachtingen gewoon iets te hoog waren, want het is (nog) niet het volmaakte meesterwerk wat ik er stiekem in gehoopt had. Dat gezegd hebbende moet iedereen met gevoel voor zwarte humor en iedere gevorderde filmkijker deze DVD aanschaffen, zeker voor die schamele 15 euro, want het is zonder meer een film die gezien mag worden.

Labels: