dinsdag, maart 13, 2007

Moolaadé ***1/2

Regie: Ousmane Sembene (2004)

De Afrikaanse cinema is voor mij een compleet gesloten boek, maar dankzij het artikel in Sight & Sound van vorige maand was mijn interesse wel gewekt en toen bedacht ik me dat ik nog een recente film had liggen van een van de grondleggers van de Afrikaanse cinema, Ousmane Sembene. Het grootste struikelblok bij het kijken van deze film vond ik een bepaald soort naïviteit, simplisme of amateurisme, ik weet niet goed hoe het te verwoorden. Ik weet dan ook niet of het typisch is voor de regisseur, deze film in het bijzonder of gewoon een cultuurverschil is wat mij parten speelt. Dat gezegd hebbende vond ik het aanstekelijke spel van de (volgens mij) amateur acteurs op zich wel erg prettig en levendig, een gebrek aan enthousiasme kun je deze film in ieder geval niet verwijten. De film heeft min of meer als thema de emancipatie van de vrouw en ik kan me zo eens voorstellen dat dit in een land als Senegal een vrij vooruitstrevend en heikel thema is en hoewel ik de uitwerking dus wat eenvoudig vond kan ik me voorstellen waarom Sembene als sociaal geëngageerd filmmaker wordt gezien, ook al kan ik er nog niet de John Ford van Afrika in zien zoals Sight & Sound hem omschreef. Visueel gezien vond ik vooral het expressieve kleurenpalet in het oog springen, want middels een zeer kleurrijke garderobe en warme gloedvolle locaties weet Sembene het visueel vrij aantrekkelijk te houden. Helaas duurt de film iets te lang, zeker naar het einde toe begint het zich allemaal wat voort te sleuren. Desondanks absoluut geen onaardige film en een leuke introductie in een filmcultuur die nog volledig door mij ontgonnen moet worden.

Labels: