woensdag, maart 28, 2007

Border Incident ***1/2

Regie: Anthony Mann (1949)

Ik moet nog steeds mijn eerste Mann Western zien (hoewel deze wat Western trekjes heeft), maar die film noirs van hem mag ik toch godverdomme graag zien, zo ook deze. De nachtelijke scènes zijn weer prachtig als altijd want samen met zijn vaste DoP John Alton worden de meest normale momenten omgetoverd tot omineuze visuele spektakels – het duo moet toch zeker tot de beste nachtfilmers aller tijden behoren. De film speelt zich niet af in de stad, maar op de grens tussen Amerika en Mexico en het pakt een soortgelijke thematiek aan als een recente film als ‘The Three Burials of Melquiades Estrada’ en daar zit het grote probleem wat mij betreft: het lijkt er op dat de film het goed bedoelt en wellicht was het wat veel gevraagd voor een Amerikaanse film uit 1949 maar in plaats van de stereotiepen af te kalven, worden deze grotendeels in stand gehouden, waardoor de film een mooie kans op politieke ondermijning mist volgens mij. Ik vond sowieso het verhaal verre van het sterkste punt van deze film, maar omdat het op visueel gebied erg hoge ogen gooit en opmerkelijk grimmig van toon is toch een ruime voldoende voor deze film.

Labels: ,