maandag, februari 26, 2007

Shojo No Harawata **1/2

Regie: Kazuo 'Gaira' Komizu (1986)


De enige reden eigenlijk dat ik deze film gekocht had was omdat John Zorn het eerste Painkiller album ‘Guts of a Virgin’ naar deze film vernoemd had en de film dus zeer aanraadde, een prachtig voorbeeld hoe de wereld van Zorn zich als een olievlek op alle kunstfronten uitspreidt en mij in allerlei directies heeft gestuurd. De film schijnt te boek te staan als redelijk extreem, maar ik had reeds uit verschillende bronnen vernomen dat het wel meeviel met deze extremiteit en dat klopt inderdaad. Het begint als een erotische film om dan wat horrorelementen er in te verweven. De seks was soms nog wel leuk in beeld gebracht, maar als ik ergens niet tegen kan is het wel een vrouw die tijdens de seks zo overdreven ligt te kreunen alsof ze aan het bevallen is… brrrrr. Het geheel is bij vlagen prettig kunstzinnig gefilmd, zelfs met heuse Eisensteiniaanse intellectuele montage hier en daar! Het probleem was dat ik de film vlees noch vis vond, want de film is niet extreem genoeg om als uitzinnige exploitation shocker door te gaan en ook niet kunstzinnig genoeg om als artfilm door de beugel te kunnen. De film kent zeker zijn momenten, maar is nogal onevenwichtig, niet in de laatste plaats door het volledig debiele ‘verhaaltje’. Ik zet liever nog eens een CD van Painkiller op.

Labels: