woensdag, januari 17, 2007

99 Women ***1/2

Regie: Jess Franco (1969)

Dat dit de moeder is van alle Women in Prison films zoals de DVD hoes van Blue Underground ons wil doen geloven, is natuurlijk gewoon een vuige leugen, maar het zou wel de standaard gaan bepalen voor de jaren die komen zouden en het is bovendien een van de meest vermakelijke WIP flicks die ik tot op heden gezien heb. Regisseur Jess Franco bracht voor deze film een verzameling internationale schoonheden bijeen die allemaal even wulps in de camera kijken, zoals het hoort. Een van de eerste momenten in de film was meteen een zoom, dus ik vreesde even in Franco’s beruchte zoomperiode beland te zijn, maar dat viel gelukkig alleszins mee. Het gaat natuurlijk niet om het verhaal maar om de seks en Franco heeft hier enkele van zijn mooiste seksscènes; hoogtepunt vond ik de seksscène die hij in beeld bracht als ware hij Stan Brakhage met veel extreme close-ups en onscherpe beelden, wat ie vaker mag doen van mij. Ach, ik heb al veel te veel geschreven over deze film, dit moet je niet analyseren maar gewoon kijken. Als was het enkel omwille van de performance van Herbert Lom, wat een fantastische figuur is dat toch altijd.

Labels: ,