maandag, januari 22, 2007

2001 Maniacs ***1/2

Regie: Tim Sullivan (2005)


Ik had er niet zo bij stilgestaan toen ik de films huurde in de videotheek, maar net als ‘The Devil’s Rejects’ valt ook deze film in het straatje plattelands dégénéré horrorfilm en besefte ik pas dat HG Lewis ook op dat front er als eerste bij was met zijn ‘Two Thousand Maniacs’ (1964), misschien wel de eerste film uit het genre. Waar ik bij ‘The Devil’s Rejects’ nog wat achteloos de film ‘Deliverance’ liet vallen, daar maakt deze film daar bijvoorbeeld expliciet melding van en het was dus een zeer zinvolle avond om de ontwikkeling van het genre eens goed te overpeinzen. Ik vind ‘Two Thousand Maniacs’ niet direct het leukste deel uit de oorspronkelijke bloedtrilogie van regisseur Herschell Gordon Lewis en producent David Friedman maar een remake van die film maakt mij dan toch weer nieuwsgierig, al was het enkel om te zien hoeveel er veranderd is tussen de gorefilms van toen en nu. Bijzonder weinig op het gebied van ranzigheid, dat is zo ongeveer hetzelfde gebleven en de moorden zijn nog altijd lekker grof en smerig. Het grote verschil ligt in het seksuele aspect dat volgens mij in 1964 nog volledig afwezig was. Hier voert het de boventoon en is het in iedere vorm en variatie aanwezig, terwijl er bij de casting duidelijk gekeken is naar de esthetische kwaliteiten van de acteurs en actrices – van beide geslachten lopen bijzonder mooie exemplaren rond. Naast al dat lekkers is er ook nog Peter Stormare in een piepkleine rol (wat doe die man in een film als deze?) en is Robert Englund weer in typische overacting modus aanwezig. Ik vond het alles bij elkaar een zeer verfrissende update van de gore strategie van HG Lewis.

Labels: ,