donderdag, november 16, 2006

Bottle Rocket ***1/2

Regie: Wes Anderson (1996)

Dit was de laatste film die ik nog moest zien van Wes Anderson, met wie ik een haat-liefde verhouding heb: hoewel zijn talent overduidelijk is, ben ik steeds meer moeite gaan hebben met zijn veel te zelfbewuste houding en humor; hij leidt wat mij betreft een beetje aan het VPRO-syndroom: anders zijn om het anders zijn. Toch is ‘Bottle Rocket’ een zeer aardige film, zeker als je in gedachten houdt dat het zijn eerste film is. Hoewel het de precies berekende beeldcomposities (het moment waarop Wilson in de bar in elkaar wordt gemept, kende een leuk gebruik van ruimte en diepte) en zijn echt interessante gebruik van popmuziek een beetje mist, zijn de bizarre dialogen, merkwaardige humor en het eigenzinnige filmuniversum hier al op zijn plaats. Fans van zijn latere films zullen zich aan deze film dus absoluut geen buil vallen, maar ook nog mede dankzij mijn gruwel voor Luke & Owen Wilson, blijf ik wat sceptisch.