woensdag, februari 15, 2006

La Meglio gioventù **1/2

Regie: Marco Tullio Giordana (2003)

Tja, wat moet ik hiervan zeggen? Het is een vaak gelauwerde film om redenen die mij wat onduidelijk zijn. Ik kan nog wel begrijpen waarom mensen dit mooi vinden, maar het is niets voor mij. Er is weinig slecht aan deze film, maar ook weinig mooi. Alles is prima tot goed, maar daar zit hem juist de kneep. Ik ben een groot voorstander van cinema waarin 'iets' gebeurt, waarin 'iets' bijzonders te zien is, waarin 'dingen' gebeuren die bijzonder zijn, waarin scenes te zien zijn die mijn hart sneller doen kloppen. Cinema met een 'edge' dus, een rauw randje. La Meglio gioventù bevat niets van dat al. Ik zou het bijna willen scharen onder wat de Nouvelle Vague figuren de Kwaliteitscinema noemden: goedgemaakte cinema, maar te saai voor woorden als het gaat om een 'directorial presence' of filmisch interessante toestanden. Goed is voor mij niet goed genoeg. Ik zie erg op tegen het tweede deel dat ik volgende week mag gaan zien. Ik zal de Red Bull maar meenenen...