woensdag, februari 08, 2006

Q – The Winged Serpent ***1/2

Regie: Larry Cohen (1982)

Deze film over een soort van gigantische vliegende slang die hoofden afbijt en mensen van daken plukt, is pas mijn tweede film van cult-icoon Larry Cohen (als regisseur dan, want ook ik heb ‘Phone Booth’ gezien) en wederom een erg vermakelijke. De speciale effecten in deze film zijn toch wel het meest opmerkelijk wat mij betreft, want dit lijkt wel Ray Harryhausen, maar dan 30 jaar later :lol: Maar dit zorgt enkel voor meer cult- en kijkplezier, want deze film neemt zichzelf toch niet zo serieus. De film bevat talloze krankzinnige camerabewegingen en staat bol van helicoptershots van New York, erg leuk. De acteurs maken deze film af: Michael Moriarty geeft misschien niet eens een goede performance, maar zeker wel een zeer fascinerende. Dit geld ook voor welbekende culthelden als Richard Roundtree (de originele Shaft) en David Carradine (idd. de Bill van Tarantino), waarbij vooral Carradine een vreemde combinatie van charisma en onkundig acteren ten beste geeft. Een van zijn laatste zinnen was voor mij wel een instant klassieker: ‘This guy doesn’t die easily’. De dictie van Carradine in combinatie met dat gezicht was goed voor een lachsalvo van mijn kant. Al met al is deze film misschien niet zo goed als die andere Cohen die ik gezien heb, ‘It’s Alive’, maar een merkwaardige film vol met tegenstellingen waar ik een vreemdsoortige fascinatie voor koester.

Labels: