woensdag, februari 22, 2006

The Haunting *****

Regie: Robert Wise (1963)

Eindelijk heb ik deze film dan gezien en ik heb geen idee waarom ik daar zo lang mee gewacht heb. Praktisch alles is namelijk goed aan deze psychologische horrorfilm, die zelfs 40 jaar na dato nog immer weet te overtuigen. Het is vooral de visuele stijl die mij ontzettend kon bekoren: vele verkrampte camerahoeken, suggestieve belichting, bij vlagen krankzinnige maar gemotiveerde camerabewegingen, het staat allemaal in dienst van het verhaal. Ik kon niet anders dan de invloed van deze film op Kubrick’s ‘The Shining’ detecteren, want vele elementen lijkt Kubrick simpelweg te recyclen; het prachtige shot van de deur tot de kinderkamer zou zelfs een trademark Kubrick shot worden (point of view shot van een afstand dat vervolgens ontzettend heftig inzoomt tot een close-up). Tevens is de achtergrond van Robert Wise in montage zeer goed te merken, want talloze scènes zijn ontzettend energiek en suggestief gemonteerd, zelfs Hitchcock naar de kroon stekend. De aanwezigheid van Russ Tamblyn is nu natuurlijk extra leuk omdat we die allemaal kennen als die hilarische psychiater met Hawaï shirt en tweekleurige brillenglazen in ‘Twin Peaks’. ‘The Haunting’ is een oprecht spannende, superieur gefilmde en psychologisch zeer verantwoorde film en behoort zonder enige twijfel tot de allerbeste klassieke horrorfilms die ik gezien heb. Een meesterwerk eerste klas!

Labels: