maandag, januari 16, 2006

Jarhead ***

Regie: Sam Mendes (2005)

Mijn verwachtingen waren vrij hoog gespannen en werden helaas maar deels ingelost. 'Jarhead' is zeker een prima film, maar de lovende woorden van bv. spielberg_rules over deze film kan ik niet geheel begrijpen. Gedurende de gehele film bleef mij de vraag door het hoofd spoken: 'waarom'? Waarom moest deze film gemaakt worden, wat wil men hier zeggen met deze film? Ik heb er nog steeds geen antwoord op eerlijk gezegd. Dat neemt niet weg dat ik me geen seconde verveeld heb. Een groot deel hiervan is uiteraard terug te voeren op de drie hoofdrolspelers: de immer betrouwbare Peter Sarsgaard, de geweldige Jamie Foxx en uiteraard mijn grote favoriet Jake Gyllenhaal (al moet ik zeggen dat Jake zonder haar gewoon... uhm... anders is). Er zitten enkele behoorlijk sterke scenes in de film (de Apocalypse Now screening werd helaas niet goed genoeg uitgediept naar mijn mening, want dit was de sterkste scene in de film en een thematische laag die helaas niet verder uitgediept wordt), evenals enkele mooie shots. Het gebruik van de muziek vond ik echter nogal overdadig. Ik heb niets tegen gebruik van muziek (integendeel en iedere keuze voor Tom Waits kan bij mij op veel waardering rekenen), maar het werd zo vaak en willekeurig gebruikt dat het effect aanzienlijk verminderd werd. Een gematigd gebruik zou mijns inziens vele malen sterker en ondersteunender zijn geweest. spielberg_rules noemde Mendes een nieuwe held. Ik heb werkelijk nergens een dergelijk gevoel gehad, want nergens in deze film had ik dat onbeschrijflijke, speciale gevoel dat echte meesterwerken van echt briljante cineasten kunnen opleveren. De film bereikte nergens momentum. Al met al zeker een film die je gezien mag hebben, maar meer dan een solide film kan ik er echt niet van maken.