vrijdag, januari 13, 2006

Force of Evil ***1/2

Regie: Abraham Polonsky (1948)

Dit is niet direct een film noir die ik gekeken zou hebben als het niet voor de studie gemoeten had en daarom ben ik blij dat dit wel moest. Want dit is gewoon een solide noir. Zeker niet de beste die ik gezien heb, maar voldoende van de noir kenmerken om te overtuigen. John Garfield deed mij om de een of andere reden meermalen denken aan Gene Kelly en dat vond ik persoonlijk wel een compliment. Daarnaast bevat de film enkele mooie shots en vooral de montage in de scène aan het begin van de film waarin de politie de inval doet vond ik zeer sterk; ik moet hard nadenken om een andere film uit deze tijd te vinden die een vergelijkbare heftige montage kent. Ook op psychologisch vlak is deze film een topper en het buit de morele situaties waar veel noir films zich mee bezighouden goed uit, zeker in de relatie tussen de twee broers. Niet de beste film noir dus, maar voor liefhebbers niet te versmaden.

Labels: