dinsdag, januari 10, 2006

The Beast from 20.000 Fathoms ***1/2

Regie: Eugene Lourié & Ray Harryhausen (1953)

Ik had nog nooit in mijn leven een film gezien van special effects goeroe Ray Harryhausen (vaak genoemd als een special effects auteur), dus daar moest maar eens verandering in komen. En waar beter te beginnen dan bij de eerste film waarvoor Harryhausen volledige artistieke controle had over zijn speciale effecten? Daarnaast was ‘Beast from 20.000 Fathoms’ ook de eerste film in een lange reeks films waarin atoomtijdperk monsters opgevoerd worden en dus alleen al om historische reden meer dan de moeite waard. Gelukkig is ook de film zelf meer dan de moeite waard. Het is absoluut geen meesterwerk, maar zeer zeker een hoogst vermakelijk en sympathiek filmpje. Wat te zeggen over de special effects? Tja, als je ze vergelijkt met huidige computergegenereerde beelden dan lijkt het nergens naar. Maar het is een kwestie van de cult antenna’s uitschuiven en genieten maar. Als je de special effects in hun tijd plaatst en rekening houdt met de omstandigheden waaronder Harryhausen werken moest, dan vond ik ze zelfs ineens behoorlijk goed worden. Tijdens het stuk waar het prehistorische monster New York bestormt, verkeerde ik zelfs in een verhoogde staat van opgewondenheid, louter door de wijze waarop de maquettes, miniaturen en vooral stop-motion animatie gecombineerd werden met live-action beelden, allemaal op een zeer vernuftige wijze. Je kunt zeer gemakkelijk lachen om dit soort films, maar ik heb nergens die behoefte gehad. Ik zag een zeer vernieuwende film die allerlei formules en special effects introduceerde die gemeengoed zouden worden in vele volgende jaren. En het smaakte naar meer Ray Harryhausen!

Labels: