donderdag, januari 12, 2006

Unfaithfully Yours *****

Regie: Preston Sturges (1948)

Dit is alweer (of pas?) mijn vijfde Preston Sturges film en het evenzoveelste meesterwerk op rij. Rex Harrison is werkelijk perfect als de verwaande dirigent die vermoedens heeft dat zijn vrouw vreemd gaat en zich verliest in dagdromen. Uiteraard komen de typische Sturges dialogen in deze film voor (de meest gevatte en vlotte dialogen in compleet Klassiek Hollywood), hoewel ze in deze film iets minder voorkomen dan in andere films. Deze gehele film voelde sowieso wat serieuzer en minder grappig aan dan voorgaande Sturges films, maar dit is zeker geen klacht. Zijn hele oeuvre wordt gekenmerkt door een boeiende mix van komedie en drama, maar in deze film neemt het drama veel meer de overhand dan gebruikelijk, hoewel de film altijd spitsvondig en geestig blijft. Waar zijn eerste films omschreven zouden kunnen worden als dramatische komedies, daar zou ik ‘Unfaithfully Yours’ willen omschrijven als een komisch drama. Nieuw voor Sturges was in ieder geval de slapstick elementen, welke in bepaalde scènes met groot succes gebruikt worden. Ik heb in ieder geval weer genoten van iedere seconde, maar ik heb dan ook nog nooit een Sturges film gezien die ik niet leuk vond, want deze man is in mijn ogen de grootste komedie regisseur/scenarist van de jaren ’40 (ja, zelfs nog beter dan Ernst Lubitsch, hoewel… die is ook zo geweldig ). ‘Unfaithfully Yours’ komt met stip op nummer twee van mijn Preston Sturges Top 3.

Labels: