zondag, januari 15, 2006

The Ghost and Mrs. Muir ****

Regie: Joseph L. Mankiewicz (1947)

Deze film is mijn eerste kennismaking met het oeuvre van Joseph L. Mankiewicz (broer Hermann schreef het scenario van Citizen Kane). Al direct vanaf het prachtige dollyshot aan het begin van de film werd ik een beetje verliefd op deze film, al was het maar omdat het me sterk deed denken aan de onsterfelijke Max Ophüls. Dit gevoel werd gelukkig ook in de rest van de film kracht bijgezet, met vele mooie shotcomposities en die heerlijke, majestueuze kraanshots; het is weinig verrassend dat de cinematografie een Oscarnominatie kreeg. Maar toch zijn het de twee acteurs en het mooie scenario die deze film echt dragen. Gene Tierney en Rex Harrison vormen samen een heerlijk koppel, die met hun performances een grote menselijkheid en warmte naar het scherm weten te brengen. Het scenario is ontzettend vergezocht (Rex Harrison is een geest die de weduwe Tierney verleidt), maar schaamteloos romantisch en ontzettend hartverwarmend. Het geheel wordt op indrukwekkende wijze omlijst door de immer geweldige Bernard Hermann. ‘The Ghost and Mrs. Muir’ is misschien geen meesterwerk, maar zonder twijfel een heerlijk, escapistisch Hollywood werk in de meest Klassieke zin van het woord, een mooie, nostalgische film die me zeker nieuwsgierig heeft gemaakt naar het andere werk van Mankiewicz, iets waar ik maar snel aan ga beginnen.

Labels: