woensdag, januari 18, 2006

Altered States ****

Regie: Ken Russell (1980)

Dit was mijn eerste kennismaking met Ken Russell en het was een zeer positieve ontmoeting. William Hurt speelt in zijn doorbraakrol een geleerde die allerlei geestverruimende experimenten op zichzelf toepast met alle gevolgen van dien. De film bevat enkele heerlijke, lang uitgesponnen, geestverruimende scènes, waarbij Russell zich volledig kan uitleven in experimentele montage en psychedelische mise-en-scène. Het resultaat lijkt een beetje alsof Fellini en Cronenberg samen een film aan het maken zijn onder invloed van LSD, met ook nog een vleugje ‘2001: a Space Odyssey’. Hier en daar zijn de special effects ietwat gedateerd, maar dat kan de pret niet drukken, want dit is een behoorlijk indrukwekkende cult/horror/science fiction film. De heerlijk dissonante muziek ging er bij mij in als de spreekwoordelijke koek en maakte het geheel nog wat freakier. De tweede helft van de film is wat conventioneler, maar zeker niet minder effectief met enkele goede doses spanning en sensatie. Dat het einde ietwat aan de magere kant is, kan ook al niet mijn enthousiasme temperen. Wat mij betreft is dit namelijk een waar genremeesterwerkje en ik ben nu nog meer benieuwd naar Russell’s ‘The Devils’.

Labels: