donderdag, april 05, 2007

Macao ***1/2

Regie: Josef von Sternberg (1952)

Het basisgegeven was zo veelbelovend: Robert Mitchum en Jane Russell wederom samen na hun prachtige chemie in ‘His Kind of Woman’, ditmaal tegen de exotische achtergrond van Macao met de meester van de sensuele exotica, Josef von Sternberg, op de regisseursstoel. Het zou echter uitlopen op een klein fiasco en de film dankt zijn status inmiddels bijna meer aan de problemen tijdens het filmen dan aan de uiteindelijke resultaten op het doek. Josef von Sternberg was een genie maar zag zichzelf ook zo en gedroeg zichzelf ook als zodanig op de set wat ster Mitchum tegen de haren instreek en er waren vele strubbelingen. Uiteindelijk verving controlfreak Howard Hughes, net zoals met ‘His Kind of Woman’ de oorspronkelijke regisseur en dan krijg je weer het beroemde principe van uiteenlopende en onverenigbare visies. Hughes poogde het geheel weer naar zijn hand te zetten en in dit geval probeerde hij de film zoveel mogelijk te ont-Sternbergen en daarvoor huurde hij niemand minder dan Nicholas Ray (die volgens bepaalde documentatie praktisch de helft van de film zou regisseren), op zich een opmerkelijke keuze want hoewel Ray dat moment nog niet direct de grote naam was die hij enkele jaren later zou worden, is hij altijd al bijzonder eigenzinnig geweest. Maar goed, na alle problemen, hoe is de film dan uiteindelijk? Wisselvallig als je het mij vraagt, maar toch ontzettend interessant. Met twee kapiteins op een schip is het vragen om moeilijkheden en een Nicholas Ray film zag ik hier zeker niet in, daarvoor miste ik het typische Ray stempel en het leek voor hem niet meer dan een baantje om de rekeningen betaald te krijgen, zonder zijn kenmerkende passie. Een echte von Sternberg film is het ook niet echt, hoewel diens karakteristieke belichting een aantal scènes siert en er enkele vintage von Sternberg momenten te zien zijn. Toch heb ik me totaal niet verveeld bij deze film. Ja, het is vlees noch vis, maar ik vind het altijd zo mateloos fascinerend om dit soort hybride producties te kijken, net zoals de Kubrick/Spielberg film ‘A.I.’ Je hebt een beetje Ray, een beetje Sternberg, een beetje Mitchum/Russell en vooral veel Hughes die alles door een blender gooit.

Dus net als ‘His Kind of Woman’ is ook ‘Macao’ het product van de interventie en invloed van Howard Hughes en deze films zouden een uiterst intrigerende triple bill opleveren met Scorsese’s biopic van Howard Hughes, ‘The Aviator’.

Labels: , ,