maandag, maart 05, 2007

The Prestige ****

Regie: Christopher Nolan (2006)


Het moet gezegd dat Christopher Nolan duidelijk een paar treden boven de gemiddelde Hollywood regisseur van het moment staat, maar meer dan een goed vakman kan ik ook niet in hem ontdekken. Visueel gezien is ‘The Prestige’ wat Nolan altijd is: goed, mooi met een oog voor mooie plaatjes zonder echter echt bijzonder te zijn; een duidelijke persoonlijke stijl heb ik in ieder geval nog niet bij hem kunnen ontdekken. Dan is er het verhaal wat intrigerend en interessant is maar in mijn ogen ook nodeloos gecompliceerd en met meer plottwists dan het gehele giallo genre bij elkaar. Ik snap dat de film thema’s als de onbetrouwbaarheid van de waarneming, de illusie van de waarheid of de waarheid van illusie aansnijdt, maar de wijze waarop het uitgewerkt is vond ik iets te veel van het goede. Het verhaal is al gecompliceerd genoeg van zichzelf en dat wordt nog eens gecompliceerd door de vele visuele dubbels en ook nog eens wordt het verhaal op traditionele Nolan wijze in verschillende tijdslagen verteld, het was mij iets te veel gericht op het Grote Gebaar of de Slimme Uitwerking. Dat wil niet zeggen dat de film niet goed is, want naast de gelikte visuele stijl en de uitstekende acteurs heeft de film ook nog wel wat te zeggen, maar het was jammer dat de film de film uiteindelijk verzandde in ongeloofwaardigheid. En de ultieme film over dit onderwerp is overigens ook al gemaakt en ‘The Prestige’ kan niet in zijn schaduw staan: ‘F for Fake’ van Orson Welles.