maandag, maart 19, 2007

Le Clan des Siciliens ****1/2

Regie: Henri Verneuil (1969)

Ik kwam deze film voor het eerst op het spoor dankzij de cover die John Zorn van de muziek deed op het ‘Naked City’ album en ik ben zo langzaamaan bezig om alle invloeden en verwijzingen in de muziek van Zorn op te snorren – dat is een dagtaak op zich. Toen ik onlangs weer op de film en een keurige Franse DVD release stuitte kon ik mezelf niet meer bedwingen en ik ben zeer blij, want dit is een uitmuntende film. Naast de reeds genoemde muziek van Ennio Morricone, die als altijd sterk en smoelbepalend is, is deze film een behoorlijke verzameling van talent wat je terug ziet in het eindproduct, wat stijlvol is tot in de puntjes. Met Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura in de hoofdrollen ben je sowieso verzekerd van charme en uitstraling maar de gehele cast brengt een prettige onderkoeldheid naar de film, perfect voor het gangstergenre. Visueel gezien is het niet ontzettend opzienbarend, maar zonder meer erg prettig en wederom met stijl en souplesse. Regisseur Henri Verneuil wist zich dan ook geholpen door de beroemde Henri Decae die een sensatie veroorzaakte door in 1958 samen met Louis Malle zonder extra belichting in de nachtelijke straten van Parijs te gaan filmen voor het baanbrekende ‘Ascenseur pour l'échafaud’ en later ook als DoP zou fungeren voor vermaarde films als ‘Les 400 Coups’ en ‘Le Samuraï’. Het resultaat is een heerlijke, bijna ouderwets goede gangsterfilm met meer klasse in zich dan vrijwel al die moderne Britse gangsterfilms bij elkaar.