woensdag, januari 24, 2007

The Balled of Cable Hogue ****1/2

Regie: Sam Peckinpah (1970)

Ik vond Peckinpah’s ‘Ride the High Country’ al een hoogst humoristische film, maar waar daar de humor nog vrij verstopt of subtiel was, wordt het hier de vrije loop gelaten. Ik geloof niet dat er ergens vijf minuten voorbij gegaan zijn zonder dat ik op zijn minst moest glimlachen en vaak moest ik zelfs schaterlachen, waarbij Jason Robards uiteraard geknipt is voor de rol. Verder is de film opvallend sentimenteel of misschien beter gezegd humaan, niet iets wat ik direct met Peckinpah associeer. De film lijkt ook een stuk minder cynisch en minder pessimistisch dan ik van hem gewend ben; niet dat ik problemen heb met cynisme of pessimisme, het is zelfs iets wat ik altijd wel in Peckinpah kan waarderen, maar het is goed om te zien dat de man niet een en al alcoholische bitterheid was en het soms ook recht door zee kon en durfde te spelen. Maar toch kan hij het niet laten om toch wat ondermijnende kritiek te leveren, zoals bijvoorbeeld op het fenomeen georganiseerde religie in het geweldige personage van de priester Joshua die het niet zo nauw neemt met het celibaat. Al met al was dit een hoogst bevredigende Western voor me.

Labels: ,