dinsdag, december 12, 2006

Terrore Nello Spazio ***1/2

Regie: Mario Bava (1965)

Deze vroege science fiction film van horror maestro Mario Bava is toch wel een van de meest vreemde films die ik in tijden gezien heb. Dat de speciale effecten en de space accessoires er voor onze begrippen verouderd uitzien kun je van tevoren verwachten, maar dat geeft dit soort films altijd een prettig nostalgisch tintje. Echter de gehele rest van de film balanceerde voor mij tussen briljante knulligheid en knullige inventiviteit. Acteerprestaties zijn maar matig, het verhaal verloopt niet echt vloeiend en is ook niet altijd even logisch. Ik miste Bava’s kenmerkende zooms een beetje (ik telde er slechts twee of drie), hoewel dat ook weer verklaarbaar is omdat ik de vele zooms in zijn horrorfilms altijd gezien heb als het cinematografische equivalent van de stekende beweging van de steekwapens in de slasherfilms: Bava vernietigt met zijn eigen mes (de zoom) zijn eigen prachtige canvassen (zijn schilderachtige en zorgvuldige beeldcomposities). Deze schilderachtige tendens is dan wel weer volop aanwezig in deze film, want visueel kent het enkele bijzondere aspecten, waarbij ik vooral het gebruik van de kleuren blauw, groen en rood de film zijn typische look vond geven. De buitenscènes zijn allemaal overduidelijk in de studio opgenomen en de decors waren soms erg overtuigend dan weer ronduit onbeholpen, maar ik vond deze tegenstrijdigheid juist een van de sterkste punten van de film, want Bava wist met een combinatie van zijn composities, belichting en de decors een mooie claustrofobische en buitenaardse sfeer te creëren. Het is zeker niet Bava’s beste film, maar de liefhebber en doorgewinterde filmkijker kan er zeker veel genoegdoening uit peuren.

Labels: