vrijdag, december 08, 2006

Young Mr. Lincoln ****1/2

Regie: John Ford (1939)

Een film van John Ford over de eerste president van Amerika, het klonk op voorhand niet direct als iets in mijn straatje; immers, ik ben nog steeds aan het worstelen met regisseur Ford en de Amerikaanse geschiedenis is niet iets wat mij nu direct aanspreekt. Toch heb ik ontegenzeggelijk intens genoten van deze film en ik kan niet eens goed zeggen waarom precies. Ik denk dat Sergei Eisenstein het in zijn lofuitingen over de film (op dat moment naar eigen zeggen zijn favoriete Amerikaanse film) het beste verwoordt: er is een bepaald soort harmonie in deze film waar moeilijk een vinger op te leggen is. Er hangt een algehele sfeer van vakmanschap in de film: alles loopt en vloeit, alsof de film zichzelf gemaakt heeft. Het verhaal is bijna volledig anekdotisch, een verhaal zonder spanningsboog, psychologische ontwikkelingen of voorstuwende elementen. Een film over een van de grootste figuren van Amerika die echter een klein incident verkiest boven het Grote Gebaar. Het is een schets van de jonge Abraham Lincoln, een schets van een periode in de geschiedenis van Amerika en het is de wijze waarop dit gepresenteerd is die mij vermoedelijk zo beviel. Een uiterst rustig tempo, hele prettige, zachte cinematografie en een zeer ingetogen en opmerkelijk optreden van Henry Fonda. Inderdaad harmonie dus. Het is zeer vreemd: dit is tot op heden mijn favoriete John Ford film en ik kan niet eens exact zeggen waarom...

Labels: