dinsdag, december 05, 2006

The Parallax View ****1/2

Regie: Alan J. Pakula (1974)

Na alle lofuitingen heb ik deze dan ook maar eindelijk gezien en ik kan me vrolijk aansluiten in de lange rij ‘twee duimpjes omhoog’. Dit is dus een paranoïde thriller in de trant van films als Coppola’s ‘The Conversation’ en Penn’s ‘Night Moves’ met Warren Beatty in de voor de zeitgeist typische rol van anti-held. Al direct vanaf de begingeneriek was ik onder de indruk, want het extreme long-shot van de commissieleden zou typisch blijken voor de gehele film waarin Pakula een heerlijk paranoïde sfeer weet te scheppen middels afstandelijke long-shots waardoor je als kijker letterlijk op een afstand van de gebeurtenissen gehouden wordt. Pakula voort deze visuele strategie uitermate systematisch door en komt vaak zelfs op de proppen met Jacques Tati-achtige tableau’s waarin hij de kijker laat zwemmen en zoeken naar informatie, wat zijn culminatie kent in de ronduit indrukwekkende (anti)climax. ‘The Parallax View’ is een visueel ingenieuze en uitstekend geschreven en geacteerde film, een dikke aanrader dus. De Parallax testsequentie is overigens een prachtig stukje montagecinema waar ik een speciaal woord van lof aan wil geven.