zondag, december 17, 2006

Lust for Life ***1/2

Regie: Vincente Minnelli (1956)

Vincente Minnelli staat terecht te boek als een van de grootste regisseurs van de klassieke musical, maar hij heeft ook talloze films gemaakt in andere genres die de moeite meer dan waard zijn. ‘Lust for Life’ is een fictionele verhaling van het leven van Vincent Van Gogh, prachtig gespeeld door Kirk Douglas. Het is een biografie die echter niet volgens de klassieke regels verloopt, want de film wordt hier verteld in vijf min of meer losstaande episodes, een behoorlijk experimentele techniek voor een studiofilm uit deze tijd. Nu schijnt het dat Minnelli en zijn decorbouwers iedere episode een specifiek kleurenpatroon gegeven hebben om hiermee de emotionele toestand van Van Gogh te reflecteren, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier niet veel van terug zag. Ook Minnelli’s karakteristieke bewegende camera is hier relatief statisch, ook al was zijn gebruik van CinemaScope bij vlagen erg sterk, omdat Minnelli hiermee de montage tot een minimum wist te beperken en hele scènes in een groot tableau wist te vangen. Hoewel de technische aspecten van deze film mij zeer konden bekoren vond ik het een beetje een afstandelijke film, waarbij de emotionele crises van Van Gogh niet echt goed uit de verf kwamen, iets wat ik bijvoorbeeld in Robert Altman’s intrigerende ‘Vincent and Theo’ beter uit de verf vond komen. Beide films zouden een uitstekende double bill vormen overigens.

Labels: