donderdag, december 14, 2006

They Drive by Night ****

Raoul Walsh (1940)

Dit was mijn eerste film van Raoul Walsh iemand die voor veel kenners gezien wordt als een van de meest interessante genreregisseurs binnen Klassiek Hollywood. Over de visuele stijl kan ik alvast niets zeggen aangezien me er weinig bijzonders opgevallen is, maar een uitstekende film is dit zonder meer. Grootste verdienste vond ik hierbij het scenario dat werkelijk volzit met briljante oneliners en een heerlijk cynische toon. Ik had om een of andere reden een misdaadfilm of soort vroege film noir verwacht, maar het bleek geen van beiden te zijn, ook al had het hier en daar wat symptomen van de noir. Het bleek echter merkwaardig heen en weer te springen tussen komedie, melodrama en rechtbankdrama, met ook nog een leuke psychologische ondertoon, wat ik het geheel zeer interessant vond maken. De film kent ook nog eens geweldige vertolkingen van George Raft, Ida Lupino, Ann Sheridan en Humphrey Bogart in een vroege bijrol, dus ik kan deze film eigenlijk iedereen aanraden.

Labels: