woensdag, december 13, 2006

Double Agent '73 ****1/2

Regie: Doris Wishman (1973)

Ik heb mijn intense waardering voor exploitationkoningin Doris Wishman nimmer onder stoelen of banken gestoken en deze sublieme James Bond parodie blijft mijn favoriete Wishman film. Je zou kunnen zeggen dat haar kenmerkende stijl hier volledig uitgekristalliseerd is, want deze is in haar andere films op meer radicale wijze terug te zien; zo mis je hier een beetje het verhullen van de dialogen door andere zaken te tonen, het blijven hangen bij volstrekt zinloze details en de typische innerlijke monologen. Ze zijn allemaal wel aanwezig, maar in iets minder opzichtige wijze en je zou dan ook kunnen zeggen dat ze in haar andere films met al deze technieken experimenteerde en ze hier volledig in dienst van het verhaal en de film inzet worden. Double Agent '73 is dan ook haar meest evenwichtige (!) en meest amusante film en daarom denk ik mijn favoriete, ook al zou ik uiteindelijk nooit kunnen kiezen tussen een van haar films want haar complete oeuvre is beangstigend interessant.

Labels: ,