vrijdag, november 24, 2006

Dünyayi kurtaran adam AKA Turkish Star Wars **1/2

Regie: Cetin Inanc (1982)

Deze beruchte entry in de Turkse Pop Cinema had ik al tijden liggen, maar nu pas heb ik het daadwerkelijk gekeken, met gemengde gevoelens. Het begint allemaal met beelden uit ‘Star Wars’ die schaamteloos gejat zijn, een voice-over narratie waar ik geen touw aan kon vastknopen, wat avant-garde uitziende beelden en toen begonnen ze te vechten. Wat er vervolgens allemaal gebeurt, ik zou het niet weten, maar het kwam over als een soort kruising tussen ‘Star Wars’ en Indiana Jones’, waarbij de muziek varieert van ‘Indiana Jones’ tot Bach. Wat wel goed te zien was, was dat de plaatselijke carnavalswinkel flink geplunderd is gezien de prachtige kostuums en maskers die de figuren dragen en de vele martial arts gevechten steken Bruce Lee naar de kroon. Verder kon ik er allemaal helaas weinig mee. Ik heb maar gestaakt op een gegeven moment om de film te proberen te volgen. In de laatste vijftien minuten moest (en ging) werkelijk alles kapot en sprong de Turkse Han Solo steeds als een soort kikker door de lucht. Dat vond ik dan wel weer erg leuk.

Dit is met recht een van de guiltiest pleasures van de guilty pleasures, maar ik denk dat ik het allemaal nog eens moet kijken als ik werkelijk niet meer weet waar mijn hoofd en voeten zich bevinden.

Labels: