dinsdag, november 21, 2006

The Prisoner of Shark Island ****

Regie: John Ford (1936)

Ondanks de reputatie van John Ford als een van de grootste Amerikaanse regisseurs ooit, ben ik zo goed als onbekend met zijn werk; verder dan ‘The Searchers’ en ‘The Man Who Shot Liberty Valance’ kom ik niet, moet ik tot mijn grote schaamte bekennen. Deels komt dit omdat ik niet zo’n Western liefhebber ben en het is dus cruciaal voor mij om Ford’s non-Westerns te kijken in een poging de toegewezen genialiteit en vakmanschap van de man te begrijpen. ‘The Prisoner of Shark Island’ is alvast een eerste stap in de goede richting, maar nog steeds slechts een begin. De film is een dramatisering van het waargebeurde verhaal van een dokter die ten onrechte wordt beschuldigd van de moord op Abe Lincoln en zo in de gevangenis terecht komt. Wat ik erg sterk vond was het feit dat Ford van een normale simpele man zonder onderscheidende kwaliteiten toch een soort van held weet te maken, zonder te vervallen in loos sentiment of sensationalisering, naar het schijnt een van Ford’s thematische stokpaardjes. Visueel was de film ook behoorlijk sterk met, zoals Lindsay Anderson in het bijgevoegde essay opmerkt, een vreemdsoortige maar fascinerende mengeling van realisme en duidelijk gemanipuleerde elementen in belichting, decors en cameraposities. Ik ben nog steeds niet bekeerd tot de Fordiaanse fans, maar deze simpele en kleine, doch formidabele film geeft mij een goed gevoel dat dit niet heel lang meer op zich hoeft te laten wachten.

Labels: ,