dinsdag, mei 23, 2006

Sadomania **1/2

Regie: Jess Franco (1981)

Ik had eigenlijk erg veel verwacht van deze Women in Prison film van Jess Franco, maar werd feitelijk nogal teleurgesteld. Ik vind Franco op zijn best als ie zich verliest in lang uitgesponnen, kunstzinnige, bizarre en dromerige sequenties, terwijl hier alles behoorlijk rechttoe rechtaan is. De vele lesbische scènes vond ik behoorlijk ongeïnspireerd in beeld gebracht (het filmen via een spiegel maakt het er niet veel beter op), al was het natuurlijk wel leuk dat vrijwel alle vrouwen constant topless door het beeld huppelen – het budget stond blijkbaar geen beha’s of bikini’s toe. Daarnaast had de belofte van de seksuele degeneratie mij wellicht iets teveel doen verwachten, want ik vond dit niet meer of ernstiger dan in een gemiddelde Franco film. Toegegeven, de scène waarin een vrouw verkracht wordt door een hond, waardoor een verder impotente kerel eindelijk zijn vrouw kan bestijgen, is tegelijkertijd zeer memorabel als zeer ziekelijk, helemaal dankzij de romantische klassieke muziek die het geheel begeleidt. Maar een scène kan een film niet redden. Verder wat mooie locaties, vrouwen en cinematografie, plus nog een uitstekende beeldkwaliteit van Blue Underground, maar ik vond het allemaal een zeer hoog ‘been there, done that’ gehalte hebben. Een tegenvaller.

Labels: ,