woensdag, mei 17, 2006

El Ataque de los muertos sin ojos **

Regie: Amando de Ossorio (1973)

Dit tweede deel uit de ‘Spaanse Night of The Living Dead quadroligie’ is maar een zeer matige film die enkel geschikt is voor de doorgewinterde (Euro)horror liefhebber, hoewel zelfs die maar weinig redeeming value zal vinden in dit rommeltje. Dat een vervolg eenzelfde patroon volgt als het origineel met meer doden en bloedvergieten is bijna een regel in het horrorgenre, maar in deze film worden zelfs complete scènes zonder enige schaamte overgenomen. Daarnaast begint de film uiteraard met de dode ridders zonder ogen die weer uit hun graf kruipen om vervolgens wraak te gaan nemen, een gebeurtenis die echter vrolijk de hele film lang duurt. Over plotloos gesproken. Het bevat iets meer gore, met zelfs een heus ‘Blood Feast’-achtig moment waarin een kerel een orgaan uit iemands lijf trekt en het smakelijk verorbert. Dit kun je objectief onmogelijk als goede of zelfs maar matige film bestempelen, maar weet je wat het ergste is? Ik heb me niet eens ontzettend verveeld, maar je kunt mij zo midden in de nacht vrijwel alles voorschotelen. Tegen het einde toe begon zelfs ik echter mijn interesse te verliezen, ook al bracht een scène met een kind toen weer enigszins jolijt in de zaak. Het einde was een anticlimax if I ever saw one.

Labels: