donderdag, januari 19, 2006

Brakhage ***

Regie: Jim Shedden (1999)

Deze documentaire over Stan Brakhage is een vrij aardig toestandje. Niet dat ik er persoonlijk veel van opgestoken heb, maar mensen die geen moer van Brakhage begrijpen kunnen wellicht door deze film de nodige context scheppen. Of niet, want Brakhage blijft uiteindelijk volledig onbegrijpelijk, dat is juist zijn grote kracht. Ik heb toch veel plezier beleefd aan deze docu, omdat ik de meeste geïnterviewden kende en omdat ik ook zeer goed thuis ben in de figuren die genoemd worden in de film. De soundtrack is lekkere pling-ploing muziek zoals het bedoeld is, maar het mooiste aan deze film is uiteraard de vele clips van Brakhage’s films, waarvan er velen nog nooit op DVD verschenen zijn. Het zijn uiteraard helaas niet de complete films, maar het was mooi om weer eens wat ‘nieuw’ Brakhage materiaal te zien. Al met al is deze docu de perfecte metgezel van de Criterion DVD. Ik moet wel zeggen dat ik na het kijken van deze film ook weer enigszins droevig was, omdat ik weer besefte hoe weinig Brakhage materiaal er verkrijgbaar is op DVD. Een schande, een schande…

Labels: