The Tailor of Panama (John Boorman, 2001) ****1/2
Er is in het verleden nog al wat gesteggel geweest over de term
'auteurstheorie', waarbij de grote verdediger Andrew Sarris constant werd
aangevallen door hater Pauline Kael. Ik voel weinig behoefte om daar nu
uitgebreid op in te gaan, maar laat ik volstaan met te zeggen dat het werk van
Sarris over het algemeen verhelderend, oprecht en diepgaand is, terwijl Kael
doorgaans enkel oppervlakkig en hip is zonder enige echte substantie. Nu ben ik
de eerste om toe te geven dat er allerlei haken en ogen aan de hele
auteurstoestand kleven, zeker als het als een verhardt tot een soort dogma,
maar de voordelen lijken me ook evident als je het gebruikt als slechts een van
de vele mogelijke invalshoeken. Neem nu een film als ‘The Tailor of Panama’,
een lakmoesproef voor de hele auteurstheorie. Als je geen flauw idee hebt wie
John Boorman is of enkel zijn naam kent als bijvoorbeeld regisseur van ‘Deliverance’,
zonder verder ook maar enig idee te hebben van zijn thematische of stilistische
krachten en je ziet de film toevallig op TV dan zul je vermoedelijk gemakkelijk
kunnen denken dat dit allemaal maar een ongeïnspireerd dertien in een dozijn
thrillertje is. De vele zessen en zevens op WhatIWatch of een recensie als
[url=http://www.blu-ray.com/movies/The-Tailor-of-Panama-Blu-ray/277/#Review]deze[/url]
wijzen precies in die richting. Benader je de film echt als een John Boorman
film, dan weet je op voorhand al dat dit praktisch nooit een ‘standaard’ film
kan zijn, omdat Boorman in zijn gehele carriere volgens mij nog nooit een ‘standaard’
film gemaakt heeft. De Kael kliek roept nu ongetwijfeld dat ik in ‘Circles and
Squares’ aan het denken ben, maar het lijkt me eerder een kwestie van weten wat
je kunt verwachten en je daarop instellen. Nu is Boorman volgens mij de enige
regisseur ter wereld die nog nooit een slechte film gemaakt heeft (of ik moet
hem nog zien in ieder geval), maar als een film als ‘Tailor of Panama’ echt ongeïnspireerd
is, dan zal ik dat echt niet ontkennen puur en alleen omdat het een Boorman is.
Maar kwaliteit is kwaliteit, zo simpel is het en veel mensen zijn helaas niet
in staat om dit te herkennen als ze niet van tevoren snoeihard worden ingeseind
dat iets kwaliteit gaat zijn en ‘The Tailor of Panama’ is zo duidelijk
kwaliteit dat ik me vertwijfeld achter mijn oren krab, waarom zo weinig mensen
dat lijken te kunnen zien. Hierbij is het wellicht interessant om nog even
terug te denken aan Boorman’s meest gehate film, ‘The Exorcist II – The Heretic’,
een van de meest verguisde films die er ooit gemaakt zijn, voor redenen die me
niet helemaal duidelijk zijn. Boorman zelf had het achteraf briljant
geanalyseerd toen hij zei dat hij de verkeerde film gemaakt had: het was niet
de film die mensen verwacht hadden na Friedkin’s origineel en om die reden had
hij gefaald. Vanuit een puur commercieel oogpunt is dat volledig begrijpelijk,
maar dat is iets anders dan een artistiek oogpunt en het bewijst enkel dat
mensen zo sterk gestuurd worden door verwachtingen dat ze zelden tot nooit in
staat zijn om die verwachtingen aan te passen als ze geconfronteerd worden met
iets wat heel anders blijkt te zijn. Zoals ik altijd zeg, mensen beoordelen
niet de film zoals deze is, maar zoals ze willen dat deze in hun ogen zou
moeten zijn.
Als je ‘The Tailor of Panama’ benadert als politieke thriller, is het
wellicht een mislukte film, maar als Boorman film absoluut niet. Wat ik me soms
afvraag is hoe die man al zo lang binnen de mainstream werkzaam heeft kunnen
zijn, terwijl hij zo duidelijk de meest avant-garde van alle mainstream
regisseurs is en ‘Tailor’ bewijst andermaal hoe sterk zijn films altijd afwijken
van de norm. Vanaf de eerste seconde is de film namelijk geen politieke
thriller, maar een systematische ontmanteling van het hele genre zodat er
uiteindelijk een soort Mickey Mouse thriller ontstaat die alles belachelijk
maakt wat het genre normaal gesproken is. Boorman doet dit met een werkelijk
indrukwekkende vingervlugheid die wellicht ook net als bij ‘The Exorcist II’
zijn ondergang is geweest omdat hij een te goede goochelaar zodat mensen
blijkbaar niet eens meer zien dat ze met een goocheltruc te maken hebben. En
hierin schuilt bijvoorbeeld ook het verschil tussen Boorman en een Brian De
Palma: waar De Palma constant in ieder frame duidelijk moet maken dat hij
genres aan het deconstrueren is en de kijker de gehele tijd uit de ervaring
haalt, daar is Boorman veel subtieler en slaagt hij er in om een film die maken
die nog echt kan doorgaan voor een (middelmatige) politieke thriller terwijl
het in werkelijkheid duidelijk een (briljante) zwarte komedie is, de ‘Dr.
Strangelove’ van de 21e eeuw.
‘Could this be the beginning
of a beautiful friendship?’
Labels: John Boorman
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home