dinsdag, augustus 28, 2007

WR: Mysteries of the Organism ***

Regie: Dusan Makavejev (1971)


Het is toch wat met die avant-garde kunst: als het werkt dan ben ik direct in de zevende hemel maar als het niet werkt kan het ook de meest vervelende en pretentieuze ellende voor me opleveren. Nu ben ik sowieso meer geïnteresseerd in stilistische avant-garde dan in inhoudelijke avant-garde, voor zover je daar een onderscheid in maken kunt natuurlijk en ‘WR’ valt grotendeels in die tweede categorie. Deze surrealistische, vrij-associatieve quasi-documentaire vond ik daarom maar matig interessant. Ik heb niets tegen een volledig verknipt narratief of een onsamenhangende beeldenstroom die middels juxtapositie betekenis krijgt, maar hier begon mij het na een uur nogal te vervelen. Daarnaast is de film ook nog eens vreselijk gedateerd (niet noodzakelijkerwijs een fnuikend iets maar positief is het ook zelden) en wordt het geplaagd door zo’n irritante extreemlinkse, intellectualistische politieke toon. Ik stem zelf ook links en sommigen zullen mij intellectueel noemen, maar ik kan dat eigenlijk nooit verdragen. Misschien was ik er gewoon niet voor in de stemming, want het had zeker zijn momenten, maar ik denk dat ik met een gerust hart kan zeggen dat iedereen deze Criterion release links kan laten liggen.

Labels: