zondag, augustus 26, 2007

Les Croix de bois ***

Regie: Ramond Bernard (1932)

‘Wooden Crosses’ is een van de twee films uit die Raymond Bernard Eclipse box en mijn redelijk hooggespannen verwachtingen werden zo goed als totaal niet ingelost. Het is een antioorlogsfilm en destijds zal dat ongetwijfeld nog vernieuwend geweest zijn, maar ik heb inmiddels al dermate veel antioorlogsfilms gezien dat het voor mij een beetje aan kracht verloren heeft – ik weet ook zonder dergelijke films wel dat oorlog een slecht iets is. Het was echter nog het meest interessante aspect aan de film, want uit verschillende bronnen had ik vernomen een visueel overdonderende film te gaan zien, maar in praktijk liet de film mij visueel volledig koud. Op de uitgebreide en sterke vechtsequenties na kon ik geen enkel sterk stilistisch moment in de film ontdekken. Ik hoop dat ‘Les Miserables’ een hoop goedmaakt, anders gaat Raymond Bernard bij mij vrolijk weer de categorie ‘terecht vergeten filmmakers’ in.

Labels: