woensdag, augustus 22, 2007

How Green Was my Valley ****

Regie: John Ford (1941)

Ik blijf maar worstelen met John Ford: een niet gering aantal mensen noemt hem de beste Amerikaanse filmmaker ooit, maar ik zie het er maar niet aan af. Ook deze bracht gemengde gevoelens, naar verluid Ford’s eigen favoriet. Mooi vond ik de visuele stijl: de composities, de belichting, het gebruik van dieptescherpte. Sterk was ook het optreden van de jonge Roddy McDowall. Maar ik miste ‘dat ene’, dat ondefinieerbare, die speciale persoonlijke connectie die ik met een kunstwerk of kunstenaar moet hebben om het voor mij grootse kunst te maken. Misschien dat het ook niet hielp dat de geschetste wereld erg ver van mijn belevingswereld afstond en dat ik weinig heb met sentimenten als rechtvaardigheid of saamhorigheid die in deze film sterk worden gepromoot. Na ‘Young Mr. Lincoln’ dacht ik ‘mijn John Ford klik’ gevonden te hebben, maar ik moet er blijkbaar nog iets harder voor werken.

Labels: