dinsdag, juni 19, 2007

Zodiac ****

Regie: David Fincher (2007)


Deze film beviel me meer dan ik verwacht had eigenlijk. Hoewel het iets aan de te lange kant was en het tempo soms angstig traag was, verveelde het geen moment eigenlijk. Ik had vernomen dat Fincher de zaak op bijna documentaireachtige wijze in beeld gebracht had, maar ik heb toch een compleet andere film gezien denk ik dan, want ik vond het visuele aspect verre van documentairestijl. Samen met topcameraman Harris Savides (onder meer Gus van Sant) sprong ook Fincher op de digitaal video kar en het resultaat mocht er wezen vond ik, zeker de gelige gloed die de nachtelijke scènes hebben – belichting lijkt hier cruciaal te zijn en als je kijkt naar wat ook bijvoorbeeld Michael Mann doet met donkere scènes in zijn laatste twee films is het zeer interessant om te zien hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen. Als altijd speciale vermelding voor Robert Downey Jr. die weer iedere scène waarin hij zit steelt; ik vond lieverdje Jake Gyllenhaal helaas een beetje vlakjes. Bijzondere film.