maandag, juni 11, 2007

A Passage to India ***1/2

Regie: David Lean (1984)


Ik zal maar meteen toegeven niet bijzonder warm te lopen voor die romantische epen van David Lean – ik zie liever zijn meer intieme films als ‘Oliver Twist’ en ‘Brief Encounter’. En hoewel ik van nature achterdochtig ben bij dergelijke grootschaligheid en pretentie moet zelfs ik toegeven dat Lean het genre als geen ander in de vingers had, dus helemaal afschrijven wil ik het zeker niet. Daarnaast zijn dit soort lange films uitermate geschikt voor bioscoopbezoek dus de kans om dit op groot doek te zien wilde ik niet laten schieten. Helaas kwam ik echter met gemengde gevoelens de zaal uit. Natuurlijk kon de man mooie plaatjes schieten, maar bij dit soort films krijg ik vaak een gevoel van mooifilmerij en als het enkel mooi geschoten plaatjes van mooi geschoten locaties zijn met niets meer dan een esthetische functie word ik een beetje kriebelig. Daarnaast is de film vaak ook nogal langdradig, oubollig en wordt de anti-imperialistische boodschap je bij vlagen door de strot geduwd – de zwart-wit schets van goed en kwaad is soms bijna lachwekkend te noemen. Maar toch weet de man door puur vakmanschap een bijzondere ervaring te creëren en kun je bijna niet anders dan toch ietwat geïmponeerd zijn door de algehele ervaring. Maar al met al vond ik het nogal een magere klassieker.

Labels: