zondag, mei 13, 2007

Apur Sansar ***1/2

Regie: Satyajit Ray (1959)

Ik heb meer dan twee jaar nodig gehad om me door de beroemde Apu-Trilogie van Satyajit Ray heen te worstelen, terwijl die film met ‘Panther Panchali’ en ‘Aparajito’ toch minstens twee gedoodverfde klassiekers van de wereldcinema bevat. Maar het deed me gewoon allemaal niet zoveel en het was doorgaans zo saai als de pest. Dit derde deel ‘World of Apu’ was feitelijk geen uitzondering, want weer had ik soms grote moeite om niet in slaap te sukkelen en vroeg ik me af wat er nu allemaal toch zo geweldig aan was. Maar toch, soms, heel soms, wisten delen van de film me ineens sterk te raken en ving ik glimpen op van de klasse van Ray. Dit was vooral dankzij zijn vermogen om het menselijk gezicht op iconische wijze op celluloid te vangen. ‘Panther Panchali’ kent natuurlijk ook zo’n beroemd iconisch shot, misschien wel het meest beroemde shot uit de gehele Indiase cinema en ook hier maakten bepaalde momenten diepe indruk op me. Maar dat waren slechts geïsoleerde momenten en één zwaluw maakt nog geen zomer. Ik vraag me dus nog steeds af wat er zo goed is aan de films van Satyajit Ray, dus als iemand me kan helpen: ik sta open voor suggesties!

Labels: ,